Varför drömmer vi?

Ett inlägg från min gamla blogg
januari 21, 2017 - 07:24
Inleder inlägget först och främst med att det mesta som jag skriver i det här inlägget är refererat till en dokumentär som jag såg för någon dag sedan. Dokumentären handlade bland annat om varför vi drömmer och hur drömmarna spelar stor roll för vår överlevnad. Denna information fick jag med mig;

Det är väldigt mycket som händer när man sover. Om du till exempel råkar somna på en stol eller sittandes i en soffa så sover du inte. När du sover så slappnar alla muskler av, om du till exempel hade suttit på en stol så hade du ramlat av stolen helt om du hade sovit ”på riktigt”. När man sover växlar man mellan något som kallas för REM och non-REM sleep. Begreppet ”REM” står för Rapid eye movement. Man fick se i dokumentären att under REM sleep (alltså under tiden som man sover och blundar) så tittar man åt olika håll med ögonen när de är stängda. Det kan man se på ögonlocken, om du ber någon att blunda och exempelvis titta åt höger/vänster kan man se hur ögonlocket rör sig. Men ögonen rör sig endast under REM sleep, inte under non-REM sleep. Visst ni förresten att katter kan gå samtidigt som de sover?

När du går och lägger dig så hamnar du först i non-REM sleep. REM sleep kommer direkt efter och pågår en kortare stund och sedan börjar det om igen från början. Under non-REM sleep går man igenom tre olika ”faser” eller stadier om man så vill kalla det. Varje ”stadie” varar mellan fem till femton minuter och man går igenom alla tre stadier innan man övergår till REM sleep. Dessa är de olika stadierna:

Första stadiet: Dina ögon är stängda men det är extremt enkelt att väcka dig. Detta pågår alltså mellan 5-10 minuter.

Andra stadiet: Här ”inleder” du sömnen. Hjärtat slår långsammare samtidigt som kroppstemperaturen sjunker. Kroppen förbereder sig för djupsömn.

Tredje stadiet: När man har nått det här stadiet så sover man djupt. Det är betydligt svårare att väcka dig vid det här stadiet och om någon skulle väcka dig så skulle du känna dig förvirrad och vilsen i några minuter.

Under fas två och tre i non-REM sleep återhämtar sig kroppen, muskler byggs och immunförsvaret förstärks. Det finns mycket annat som händer under de två sista stadierna men jag tog upp några exempel bara. När man blir äldre är det mer ”light sleep” än ”deep sleep”. Alltså är det inte lika ofta som man sover djupt när man blir äldre som man gör när man är ung. Dessutom spelar åldern också roll för hur länge du är under non-REM och REM sleep. Enligt undersökningar så behöver en vuxen person fortfarande lika mycket sömn som en ung.

Efter att du har sovit i ungefär nittio minuter så hamnar du i REM sleep. Som jag tidigare nämnde så är man under non-REM sleep betydligt längre än under REM sleep. När du för första gången under tiden som du sover hamnar i REM sleep så varar det oftast i tio minuter. För varje gång som man hamnar i REM sleep ökar minutrarna. Den sista gången som du växlar från non-REM sleep till REM sleep varar upp till en timma. Hjärtat slår betydligt snabbare och du andas snabbare. Under REM sleep så har du också intensiva drömmar då din hjärna är betydligt mer aktiv. Bebisar kan spendera upp till 50 % av deras sömn i REM sleep i jämförelse med vuxna där det endast är 20 %.

Drömmar är viktiga därför att de har en stark påverkan på vårt minne, vår inlärningsförmåga och allt som kretsar kring det psykiska. Visste ni förresten att det finns forskare som hävdar att vi inte skulle kunna överleva utan mardrömmar? Drömmarna reflekterar dina tankar, och det finns flera metoder för att kunna till exempel klardrömma (lucid dreaming). Detta är wikipedias definition av klardrömmande:

Klardrömmande är ett medvetandetillstånd som ligger mycket nära drömmen, men där personen som drömmer är helt eller delvis medveten om att han eller hon drömmer. Denna klarhet inträder då personen inser att det som händer i drömmen inte är något som sker i den vanliga fysiska verkligheten, utan i stället är något som mer påminner om det som upplevs under en hallucination. Förmågan till klardrömmande är vanligast hos små barn, men försvinner oftast med åldern. Klarhetsgraden i klardrömmarna varierar, den kan exempelvis vara på en hög nivå vilket innebär att man är helt medveten om att allt som händer i drömmen är det egna undermedvetnasskapelse”.

I dokumentären tog de upp något om flashing lights som skulle påverka deras lucid dreaming. I filmen nämnde de att man kan säga till sig själv när man går och lägger sig ”Nu ska jag drömma om X”, men sannolikheten för att det fungerar är inte särskilt stor. Metoder som man kan använda kan ni se HÄR (de nämnde dock inte alla i filmen och jag har inte heller testat).
Kommentera

Kommentera