För mycket av det goda

januari 13, 2017 - 19:24

Efter en lång paus försöker jag äntligen komma igång med träningen igen. När jag och J tränade för ett par månader sedan så tänkte vi inte så mycket på vad vi slängde i oss utan för oss handlade det om att inte lägga på några extra kilon. Nu tänker vi dock annorlunda. På jobbet får jag hela tiden höra en massa kring kost av min chef som försöker gå ner i vikt och jag kände att det var dags för mig att börja igen. Innan jag skriver några meningar till så vill jag först varna för något som jag tror att många tar fel. Min chef visade mig en app som jag använde för några år sedan för att gå ner i vikt – Fatsecret heter appen. Kort sagt handlar det om att skriva in vad man äter för att man ska kunna få en bättre förståelse kring vad man slänger i sig (mängden kolhydrater, fett, protein m.m). När jag laddade ner appen för några år sedan förstod jag inte riktigt hur man skulle göra och att väga maten jag slängde i mig var inget jag kunde tänka mig göra. Dessutom kan man inte riktigt slå in allt man äter för allt finns liksom inte med. Lagar du maten själv så får du skriva in manuellt vissa gånger och det kanske håller i sig någon vecka men sen blir det bara jobbigt. Det som jag tror att många tar fel är att de ”missbrukar” appen och istället för att ändra på sina matvanor så fortsätter de gå i samma spår. Om en chokladboll innehåller 400 kalorier och man har ett kaloribehov på 2500 så innebär det att man har 2100 kalorier kvar att förbruka. Och precis så är det. MEN! Slänger du i dig tre chokladbollar så är du helt plötsligt uppe i 1200 kcal. När du egentligen hade kunnat äta mat som troligtvis inte hade kommit upp i samma summa (om det inte är t.ex. pizza eller liknande). Vissa använder appen alltså för att lägga in det dem äter utan att försöka ändra på sina vanor och det är där som det blir lite tokigt enligt mig. Det var det jag gjorde i början och jag kan helt ärligt säga att jag inte kom någon vart i slutändan. Du fortsätter ju äta likadant – varför behöver du då veta hur mycket du slänger i dig i kcal/fett/protein/kolhydrater?

Jag ska erkänna att jag är lat och det krävs mycket för att jag ska vilja komma igång på riktigt. Ett problem som jag har haft förut (och troligtvis kommer stöta på snart) är att bestämma vad man ska laga varje dag. Därför gjorde jag och J såhär – i förrgår tog vi en kundvagn och köpte mat för en vecka framåt och bestämde precis vad vi ska laga den kommande veckan. Det underlättar så mycket för då slipper man gå och handla varje dag och man slipper även fundera på vad man ska laga. När jag är hungrig så slänger jag hellre i mig en bit tårta, en chokladboll, en bulle och allt jag hittar. Men när jag vet att jag har allt i kylen för en ceasarsallad så kan jag skippa sockret och onyttigheterna (bortsett från idag då jag tydligen inte fick välja min mat på jobbet…).

När jag slår in saker som jag har ätit i appen och så förstår jag verkligen hur fel jag äter. Jag menar, självklart förstår jag att en pizza inte är bra för min kropp och inte för mycket potatis heller. Men jag hade aldrig trott att jag åt SÅ fel. Jag har insett att jag äter mycket kolhydrater, nästan lika mycket fett och KNAPPT protein alls! Jag har slagit in allt jag har ätit under en veckas tid nu och jag ser samma mönster upprepas hela tiden. Därför har jag bestämt mig för att väga min mat från och med nu för att få en lagom mängd i min kropp och dessutom få i mig mycket av det som jag vanligtvis inte får i mig (t.ex. protein). Snart kommer jag även igång med träningen igen (när allt är färdigbyggt vilket bör vara någon gång nästa vecka) men tills dess blir det healthy eating!

 

Kommentera

Kommentera