Fotokurser på distans del 1

Älskade NTI-skolan <3
januari 4, 2017 - 18:06

FOTOSKOLAN/GRAFISK BILD 1 

Som jag lovade i ett tidigare inlägg – nu kör vi ett inlägg om hur det var att plugga på distans och hur kurserna har fått mig att utvecklas inom fotografi!

När jag gick på gymnasiet (känns så konstigt att säga det trots att det var sju månader sedan nu) så fick vi välja till individuella val och det fanns många ämnen att välja mellan. Redan tidigt under min gymnasieperiod var jag säker på att foto, kreativitet och allt som berör det estetiska området var något som jag verkligen fastnade för. Det var inte förrän i tvåan som jag kände att jag ville lägga till fotografisk bild 1 som mitt individuella val inför trean men det var något som hindrade mig. För det första var jag riktigt skoltrött och jag orkade inte utöka mitt schema ytterligare för jag visste att det skulle ta på krafterna (speciellt efter de hemska entreprenörskaps lektionerna – trots att jag älskar ämnet så får man tyvärr inte alltid en bra lärare). För det andra så visste jag att matte 3 skulle ge mig meritpoäng och jag behövde dessa då jag pluggade italienska (hade inte valt ett tredje språk på högstadiet och under den tiden så hade jag och P något ihop vilket var de främsta anledningarna till att jag valde just italienska). Det var ett tufft val eftersom jag verkligen ville läsa fotografisk bild men meritpoängen var viktigare för mig. Ändå valde jag att lägga till båda kurserna men det slutade med att jag tog bort foto från mitt schema innan kursstart. Jag visste att jag ändå kunde läsa kursen efter gymnasiet på komvux för att få behörighet till högre studier och det var precis det som hände.

Jag tog studenten med jättebra betyg och hade redan mina 2500 poäng men jag började fundera på att plugga till bildbehandlare/fotograf och dessa utbildningar krävde två kurser som jag inte hade läst – fotografisk bild 1 och 2. Mot slutet av trean fick jag lite hjälp av min virriga studievägledare (som inte ens visste vad hon själv höll på med så jag fick fixa allt på egen hand senare) och jag sökte genast till dessa kurser.

Det finns två anledningar till att jag valde att plugga på distans. För det första så kan jag inte koncentrera mig i ett klassrum och jag presterar som bäst när jag är ensam och när det är knäpptyst. Medan alla var effektiva och produktiva på lektionerna i skolan så satt jag alltid och kodade hemsidor eller gjorde annat (så länge det inte var en föreläsning eller en muntlig genomgång). För det andra så fanns inte fotografisk bild 1 eller 2 i Uppsala. Jag kikade i andra kommuner och även vilka skolor som hade kurserna och den som jag hittade var NTI-skolan. Det fanns fler skolor som kunde erbjuda en distansutbildning inom dessa kurser men magkänslan fick mig att välja NTI-skolan framför alla andra. Nackdelen med att plugga på distans (i en annan kommun) är att din hemkommun måste godkänna din ansökan. Din hemkommun måste betala för att du ska kunna läsa kursen i en annan kommun och därför är det viktigt att du har en bra anledning och att du har kollat upp om den verkligen inte finns i din hemkommun innan du skickar in din ansökan.

För mig var det en j*kla massa krångel fram och tillbaka – tusen samtal, miljontals mejl och flera besök till komvux huset för att kunna få SKICKA IVÄG EN ANSÖKAN. Däremot var det helt klart värt det för när jag fick beskedet om att jag hade kommit in i somras så blev jag hur lycklig som helst. Hard work pays off!

Och så blev det helt plötsligt 8 augusti 2016 och det var dags att börja första kursen – fotografisk bild 1. Båda kurserna är 100 poäng/kurs och man får själv välja i vilken takt man vill läsa. Läser du på heltid så får du studiehjälp om du är under 20 och studiemedel om du är över 20. Jag valde att läsa varje kurs på 5 veckor/heltid eftersom jag ville få det undanstökat så fort som möjligt istället för att dra ut på det och aldrig få något gjort. Det var lite stressigt eftersom du har mycket att läsa på väldigt kort tid och du har en hel del uppgifter som du måste göra. Jag jobbar heltid vid sidan om och det var  lite tufft att få igång hjärnan efter ett arbetspass men det handlar bara om vilja!

I början av respektive kurs fanns det två enkäter som man skulle fylla i. Sedan började allvaret! Min första uppgift handlade om historia och genrer och jag minns hur nervös, stressad och spänd jag var över att göra testet. Jag hade läst alla dokument sjuttio gånger om men jag glömde bort allt så fort jag öppnade provet på grund av att jag stressade upp mig (helt i onödan egentligen…). Hur som helst så kunde jag se de rätta svaren direkt efter och jag hade fått alla rätt – tjohoooooo! Sen fick jag nästa uppgift upplåst som handlade om kamera och teknik. Det var väldigt enkla frågor och hade man läst på lite så kunde man garanterat svaren. Det kunde jag i varje fall och även där blev det alla rätt! Det var ren lycka för mig och det motiverade mig till att fortsätta.

Näst på tur var bländaren och då skulle jag få lära mig hur den fungerade. F-tal, öppning, matematiska regler….. AAAAAAAAAH!!!!!! Jag hade ett hum om bländaren innan jag började kursen eftersom jag hade tittat på youtube-klipp och läst på lite men ingenting var så begripligt som det blev när jag läste Viktor Sundbergs bok, Fotoskolan 1. Då förstod jag matematiken bakom och jag kunde äntligen skilja på stor/liten bländare och stort/litet f-tal! Till uppgiften hade jag ingen aning om vad jag skulle fota så i brist på inspiration och kreativitet så ställde jag fram tre kryddor som jag använder mest när jag lagar mat. Ställde kameran i världens konstigaste vinkel på mitt stativ och försökte vara så diskret som möjligt i ett trångt utrymme (vi bodde fortfarande kvar i ettan då och J låg och sov). Det är så kul att blicka tillbaka och se att jag faktiskt tog det här fotot och trodde att det blev bra. Egentligen var det bara kattskit som J säger. Bilden till vänster representerar en stor bländare (litet f-tal) och ett litet/kort skärpedjup och den till höger en liten bländare (stort f-tal) och ett stort skärpedjup. Här är bilderna:

Lärarens återkoppling på uppgiften:

Bra jobbat! Du har tagit bilder som visar en tydlig skillnad på liten och stor bländare så det är mycket bra. Däremot så behöver du tänka mer på hur du ska använda dig av befintligt ljus och kamerans inställningar så inte bilderna blir så mörka. I det här fallet tror jag att du hade vunnit mycket på att placera kryddorna i en annan miljö med bättre ljus. Jag ser i bilden att det finns en ljuskälla bakom kryddorna. Alltid när du riktar kameran mot en ljuskälla så blir den mycket ljus och det som är framför ganska mörkt. Detta för att kameran kompenserar för den stora ljuskällan som finns framför den. Om du istället har ljuskällan bakom dig så blir motivet mer ljust exempelvis. Men man kan också prova sidoljus och indirekt ljus. Så tänk mer på detta inför kommande bilder.

Min reaktion:
Använda mig av befintligt ljus – whuuuuut? Hur? Vart? När? Men det var en bra respons på min uppgift som gjorde att jag blev mycket bättre på att inte placera ljuskällan bakom mina motiv (som nybörjare bara).
När den fjärde uppgiften öppnades så fick jag P-A-N-I-K. I respektive kurs skulle man göra en analys av bilder och det var något jag aldrig hade gjort förut. Med hjälp från alla håll och kanter så lyckades jag kamma ihop högsta betyg och det kändes så himla skönt att få uppgiften överstökad. Men så kom det tillbaka i andra kursen… Mer om det längre fram. Till uppgiften skulle man beskriva vilken sorts fotografisk genre som bilden tillhörde och en tydlig motivering. Bilderna var väldigt svåra för en nybörjare men jag kan säga såhär – det var inte omöjligt. Alternativen var: fakta, prosadokumentär, dokumentär, prosabild, prosapeosi och poesi. Ibland kan det verka så självklart att en bild t.ex. har ett dokumenterande syfte men kom ihåg att bilden ska vara objektiv och det är den inte direkt om den är baserad på fotografens ögon 🙂

Nästa uppgift handlade om att experimentera med rörelse – att frysa och fånga rörelse i en bild. Med kort slutartid fryser vi en rörelse så att den blir skarp och med lång slutartid får vi rörelse och oskärpa. För mig innebar det återigen: BRIST PÅ KREATIVITET! Jag är långt ifrån kreativ och det krävs så mycket för att trigga igång den sidan av hjärnan på mig. Hur som helst så lyckades jag ta mig igenom uppgiften (obviously) med ytterligare toppen betyg. Det är dock tack vare flera saker. För det första så åkte jag, J och Anita någon timme bort till ett fiskeområde som de kände till. Där kunde man se fiskar flyga upp i vattenfallet och det handlade verkligen om att sätta kameran på serietagning för att kunna frysa fisken på bild (frysa fisk kanske var ett avancerat alternativ när det fanns så många andra men det var en utmaning och en ny, rolig upplevelse!). Samma dag fick jag även en tidig födelsedagspresent av J som Anita hade hjälpt till med och det var ett objektiv som jag än idag håller kärt. Vart jag än går sitter objektivet antingen på kamerahuset eller så hittar du den i min väska. Även detta bidrog till fotoglädje och motivation till att fortsätta ta fler bilder och inte ge upp! Bilden till vänster fryser fiskens rörelse och bilden till höger visar ett vattenfall där vattnet blir suddigt eftersom jag använder mig av en längre slutartid. Här är bilderna som jag tog:
Lärarens återkoppling på uppgiften:
Bra jobbat!
Roligt att du utmanar dig själv, det kommer gynna dig om du vill fortsätta fota även efter kursens slut! Du har lyckats bra med att frysa fisken i luften, men några andra delar i bilden har blivit lite suddiga som resultat. Det kan vara serietagnings-funktionen dock som har suddat till det lite, och det är ett litet svårare motiv du har försökt dig på. Men jag tycker ändå du har lyckats bra! Jag tror dock du kan gå ner och köra på ännu lite kortare slutartid nästa gång 🙂 Även på lång slutartid har du fått till en fin effekt, men även här tror jag att det hade varit intressant att se dig arbeta med längre slutartider på kanske närmare en hel sekund. Förstår dock att det är krångligt om man inte har ett stadigt underlag att placera kameran på. Allt som allt bra jobbat!

Och så kom slutprojektet. Uppgiften gick ut på att berätta om staden jag lever i – vad är det som utmärker den? Genom 3 bilder skulle jag försöka visa detta och det skulle finnas en idé, en känsla, ett budskap och en tanke med bilden. Vad min tanke var med dessa bilder är en lång historia men kort sagt kan jag säga att motiven som finns med i bilden representerar Uppsala – slottet, domkyrkan och Fyrisån! Såhär såg de ut efter redigering:

Lärarens återkoppling på uppgiften:

Mycket bra arbetat med projektet! Du har tagit bilder som har en god kvalité och du har haft en bra abretsprocess där du planerat dina motiv och inställningarna i kameran väl.

Till slut kom ett slutprov som jag fick fullpott på. Och vips! Så var kursen slut och under betygsamtalet skrek jag ”TJOHOOOOOOOO” när jag fick ett A!

 

Kommentera

Kommentera